Wednesday, April 14, 2010

Minda 1 %


Bismillahi wal hamdulillah…
" Kecelakaan besar bagi mereka yang mencaci dan mengeji, yang mengumpulkan harta serta menghitung-hitung kekayaan, ia beranggapan bahawa harta kekayaan dapat mengekalkannya di dunia, tidak sekali-kali, sesungguhnya dia akan dicampakkan ke dalam neraka yang bernama Hutamah. (Surah al-Humazah:1-4)"

التجارة في الرزق أعشار تسعة
"Berniagalah kamu kerana sembilan persepuluh punca rezeki adalah di dalam perniagaan."
Hadith ini diriwayatkan oleh Nuaim bin Abdul Rahman, telah berkata al-Iraqi dalam takhrijnya terhadap kitab Ihya' Ulumuddin 2/79 bahawa hadith ini adalah mursal(dhaif).
Apabila kita bercakap mengenai rezeki teringat saya akan pepatah yang mengatakan, ‘Yang pipih tak datang melayang, yang bulat tak datang bergolek’. Begitulah hakikatnya kehidupan di dunia ini yang mana perlu kita sedar bahawa rezeki tidak akan datang kepada kita sekiranya tiada sebarang daya usaha daripada diri kita sendiri untuk memperolehinya. Nabi junjungan besar kita, Muhammad s.a.w sendiri bersabda bahawa punca rezeki datangnya dari perniagaan malah nabi sendiri merupakan seorang usahawan yang sangat berjaya dan disegani. Jika kita selusuri kembali sirah nabawiyyah, pastinya kita akan mengetahui bahawa nabi pernah berdagang sebelum kenabian dan kerasulan baginda lagi. Nah, begitulah hebatnya nabi dengan daya tarikan akhlak, baginda mampu menjadikan barang dagangan baginda terjual dengan sangat singkat dan memberansangkan.
Di sini suka bagi saya menekankan ayat  pertama kemudian baru disusuli dengan hadith Nabi mengenai perniagaan. Hal ini kerana bagi saya, dalam melakukan apa-apa pekerjaan; semuanya bergantung kepada niat(nawaitu) asal yang telah kita tetapkan dari awal-awal lagi. Dalam ayat Al-Quran di atas menyatakan bahawa sesungguhnya orang-orang yang mengumpul kekayaan dunia atas sebab untuk menunjuk-nunjuk ataupun untuk bersaing dengan orang yang lain; dengan makna kata lain segala amal perbuatannya disandarkan kepada duniawi semata-mata, maka teramat celakalah golongan ini bahkan Allah telah menyediakan neraka Hutamah bagi golongan ini, nauzubillah himin zalikh.
Dalam memilih punca rezeki, pertama-tamanya penting bagi kita untuk mengetahui sistem dan potensi perniagaan kita. Kehalalan menjadi aspek utama yang perlu diambil kira sebagai kayu ukur keberkatan yang bakal kita gapai selepas terlibat dalam sesuatu perniagaan. Pada pendapat saya, hadith nabi ini sememangnya sangat bertepatan dengan realiti dunia pada hari ini dan hal ini bukan sahaja menambahkan keimanan saya terhadap agama yang saya anuti malah saya merasakan perlu bagi saya untuk menjadikan diri saya sebahagian daripada sunnah Rasulullah s.a.w. Sesungguhnya mengamalkan sunnah Rasulullah s.a.w adalah amat dituntut terutamanya apabila kita mengetahui perkara hadith yang sememangnya mampu kita lakukan. InsyaAllah, dengan niat yang ikhlas dan suci; segala perbuatan kita dalam mengamalkan sunnah Rasulullah akan diberikan ganjaran dari Allah Ya Rahman Ya Rahim.
Syukur Alhamdulillah, baru-baru ini saya telah dibawa ke satu seminar yang amat memeranjatkan saya..kerana ‘energy’ yang ditunjukkan oleh ‘presenter’ mengenai produk dan pelan pemasaran syarikat yang berasaskan pendidikan ini benar-benar sangat hebat dan mempunyai potensi untuk pergi lebih jauh. Perniagaan yang saya maksudkan adalah Score A. 

Program pendidikan secara ‘online’ yang terbukti mampu mengubah keberkesanan pembelajaran di sekolah. Score A adalah sistem output setelah pelajar mendapat input pembelajaran setiap subjek di sekolah. Bahkan, program ini telah dicuba di beberapa sekolah sehinnga sekolah tersebut terus melanggan program hebat Score A sehingga kini. Setelah di ‘test market’ selama 3 tahun berturut-turut, keputusan pelajar amat memberansangkan. 90% daripada para pelajarnya mendapatkan keputusan straight A dalam semua mata pelajaran!!! HEBAT!!!
 Score A merupakan keperluan bagi pelajar kerana yang pasti hanya 50% daripada apa yang diajar di dalam kelas terus melekat di dalam minda pelajar. Hal ini bergantung terhadap tumpuan pelajar dan juga pemahaman pelajar terhadap sesuatu subjek. Score A didatangkan dengan pelbagai kaedah hebat yang pasti menarik minat pelajar untuk belajar dan amat bersesuaian bagi ibu bapa yang bekerja dan tiak dapat , menumpukan perhatian terhadap pembelajaran anak-anak dapat mengetahuinya dengan adanya sistem Score A. Pelbagai kemudahan untuk pelajar dan juga ibu bapa bagi memantau prestasi dan kelemahan anak-anak mereka. Saya tidak dapat menyenaraikan semua kelebihan program ini di sini kerana sekiranya saya berbuat demikian sudah pasti warkah ini menjadi lebih panjang dan menyusahkan. 

Perkara di atas adalah berkenaan produk yang ditawarkan untuk pelajar-pelajar sekolah. Bercakap mengenai pelan pemasaran pasti lebih mengujakan. Hal ini kerana produk ini dijalankan secara ‘network marketing’. Satu perkara yang perlu kita tahu, syarikat ini menjalankan pelan pemasaran yang sangat unik dan lain daripada yang lain. Sekiranya kita lihat jauh ke hadapan, pendidikan merupakan suatu yang amat penting dan tidak mungkin ditinggalkan walau dalam apa keadaan sekalipun. Dalam era teknologi maklumat di hujung jari, sepastinya perkembangan maklumat pendidikan secara ‘online’ bakal diperkenalkan. Mahu tak mahu para pelajar perlu mengetahui mengenai internet dan computer. Hal ini memudahkan program ini dipraktikkan oleh para pelajar. InsyaAllah berkat usaha dan keyakinan, kejayaan dalam peperiksaan bakal menjadi kenyataan apabila menggunakan program yang sangat bermanfaat ini. Untuk pengetahuan semua, dalam pelan pemasaran ‘network marketing’ hanya terdapat dua syarikat yang mempunyai ‘syariah complient’ ataupun kepatuhan syariah yang bermaksud kehalalan dari segi produk dan pelan pemasarannya. Subhanallah!
Marilah kita sama-sama merebut peluang yang terhidang di depan mata kita. Tetapi ingat, semuanya bergantung kepada niat kita dalam menjalankan perniagaan. InsyaAllah, dengan niat yang ikhlas dan suci kita kita mampu mengubah kehidupan kita dan orang-orang sekeliling kita.
Hubungi saya sekiranya berminat untuk turut serta bersama saya dalam menjalankan perniagaan; akan saya terangkan dengan lebih lanjut…
add dan komen saya di Facebook, Friendster, atau emel ke : damha8@gmail.com
Anda adalah orang yang POSITIF!!!




4 comments:

syarfinas said...

xabih2 score a nye.. =)

ahmad bin ibrahim said...

kan bisnes yg bagus tue..
perlu disebarkan=)

syarfinas said...

haha..
ye2.. xckap slah pun.

Vamp Mary said...

oh.score A. :))