Wednesday, December 22, 2010

Wahai Pemuda


Salam luar biasa sihat dan hebat semua! Manusia itu bermula dari setitis air mani yang hina, kemudiannya tersenyawa, menjadi seketul daging dan terus menerus dikandung selama lebih 9 bulan di dalam perut insan yang penuh dengan sifat kasih sayang bernama ibu. Lahirnya manusia ke atas muka bumi Allah yang Maha Mulia sebagai seorang bayi kecil yang belum mengerti akan apa-apa pun. Kemudiannya manusia itu membesar mengikut usianya sebagai kanak-kanak yang mula mengenal kehidupan duniawi yang fana. Alam seterusnya adalah remaja, manusia mula diberi ilham oleh Allah untuk mengenal erti nafsu kepada berlainan jantina yang juga merupakan fitrah kejadian manusia. Begitulah indahnya kejadian manusia yang cukup sistematik dan sempurna, menunjukkan kesempurnaan dan kebijaksaan Allah dalam mengatur dan menjadikan sesuatu daripada sekecil-kecil zarah sehingga sebesar-besar galaksi.

Alam remaja merupakan titik asas permulaan penting dalam menerajui perihal perundangan hukum Allah di atas muka bumi ini. Usia remaja bermula pada umur 13 tahun dan kebiasaannya dalam usia ini remaja telah aqil baligh dan mampu membezakan antara yang baik dan buruk. Di sinilah perjalanan seorang pemuda bermula. Di sinilah permulaan yang terbaik bagi membentuk jiwa Islami yang mendokong penuh syariat Islam dengan sebenarnya. Di sinilah juga peranan penting pemuda dalam pencarian ilmu mengikut lunas-lunas Islam yang sebenarnya. Saya yakin dan percaya terdapat ramai anak-anak muda belasan tahun yang tercari-cari matlamat hidup atau dengan kata lainnya adalah apa tujuan sebenar kehidupan ini? Ya, ada yang berkata “Aku nak masuk U kemudian dapat kerja bagus, tolong mak ayah, beli rumah besar, berkeluarga, kemudian mati dalam keadaan aman”, yang lain pula berkata “Aku dah besar nak jadi doktor nak tolong orang sakit, pastu boleh dapat duit banyak!”. Sekiranya anda masih lagi anak remaja, apakah matlamat hidup anda? Adakah perkara yang sama bermain berada di fikiran anda?

Jika ya jawapan anda maka anda masih lagi dibelenggu dengan permainan minda atau saya katakan sebagai ‘mindset’ yang telahpun dibentuk dari awal lagi oleh mak ayah anda semua. Adakah hidup anda terhenti dengan kematian? Bagaimana dengan matlamat anda selepas kematian nanti? Ataupun adakah kita hidup mengejar pangkat, wang, keseronokan, wanita atau kerja kebajikan? Sekadar itukah atau telah kita letak aturan keutamaannya. Tidak saya nafikan kebaikan dalam mengejar perkara-perkara yang disebutkan namun perlu ada aturan keutamaannya yang tepat. Persoalan utama yang saya timbulkan adalah apakah matlamat utama kita sebagai manusia di atas muka bumi ini dan yang lebih penting lagi adalah peranan pemuda itu sendiri sebagai tiang pasak dalam segala segi. Fikir-fikirkan kembali tujuan dan matlamat kita sebagai manusia yang berakal ke atas bumi yang tiada bertepi ini.  Saya tinggalkan anda semua dengan persoalan ini untuk sama-sama kita fikirkan. Semoga kita diberi hidayah Allah untuk melihat kepada jalan kebenaran dalam mencari matlamat hidup dan terus istiqamah di atas jalan yang lurus itu. InsyaAllah.

Dalam konteks Islam sendiri, pemuda merupakan angkatan penting bagi memastikan keteguhan kehidupan berasaskan formula Islami bagi diterapkan secara istiqamah dalam setiap jiwa manusia yang bernama muslim. Pemuda perlu berani ke depan bagi membentengi peranan Islam dalam segenap perkara. Pemuda perlu lantang mempertahankan setiap perkara mungkar yang terjadi dan mendokong amar makruf yang cuba disampaikan. Pemuda perlu cerdas dan cergas bagi melindungi orang-orang yang tidak berdaya terutamanya orang yang dekat dengan mereka. Pemuda merupakan anugerah yang besar kerana pemuda berjiwa besar, berdaya saing, mempunyai kekuatan yang maksimum, mencari sesuatu yang baru, dan merupakan agen pembaharuan. Firman Allah S.W.T :

“Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman dengan Tuhan mereka; dan Kami tambahkan petunjuk kepada mereka”
Surah Al-Kahfi ayat 13

Demikian Allah tekankan pemuda dalam ayat Al-Quran di atas. Allah tidak menggunakan perkatan manusia namun pemuda; sesuai dengan peranannya dalam ayat tersebut. Penggunaan perkataan pemuda menunjuk betapa peranan tersebut spesifik kepada pemuda bukan kepada kanak-kanak ataupun orang tua. Dalam Al-Quran terdapat banyak ayat yang menyentuh peranan pemuda secara spesifik bagi menunjukkan bahawa pemuda merupakan angkatan penting dalam menegakkan agama Islam. Malah Allah akan menambah petunjuk ke atas mereka jika mereka adalah pemuda yang benar-benar beriman kepada Allah. Bagaimanakah ciri-ciri pemuda yang benar-benar mahukan kebenaran Islam dan jujur ikhlas berada di atas jalan amal Islami? Terdapat empat ciri utama iaitu keyakinan, kejujuran, semangat dan tindakan. Hal ini kerana asas keimanan itu ialah hati yang cerdik; asas keikhlasan ialah sanubari yang jernih dan bersih, dan asas semangat insan ialah perasaan yang segar mekar; manakala asas bagi setiap tindakan pula ialah keazaman yang gagah lagi tabah.

Begitulah indahnya jika setiap remaja Islam hidup dalam suasana Islam yang harmoni dan mengamalkan amal Islami dengan sebenar-benarnya. Tiada lagi masalah sosial dan jenayah yang semakin berleluasa di mana-mana negara di atas dunia ini. Tiada lagi kes rogol, pembuangan anak zina, penzinaan, pelacuran, gay, budaya Black Metal, punk, juga tiadanya kelab-kelab hiburan yang rata-ratanya umat Islam yang bekerja di dalamnya! Nauzubillah himin zalikh. Walau pelbagai usaha dijalankan untuk mengatasi masalah-masalah ini namun saban hari masalahnya menjadi semakin kronik malah berakar tunjang dalam masyarakat. Pada pandangan saya, hal ini kerana kita tidak bersungguh dalam mencegah masalah ini, punca utama masalah tidak dilupuskan, cuma pucuk-pucuk masalah yang kita cantas namun akarnya terus berakar umbi dalam masyarakat. Inilah yang terjadi jika hukum manusia lebih kita dahulukan berbanding hukum Allah.

Jika kita beralih dari masalah sosial kepada perkara yang sudah pun dianggap fenomena terutama di Malaysia seperti program realiti, konsert dan rancangan-rancangan televisyen. Kesemuanya adalah berasal Barat yang kita tahu propagandanya hanyalah untuk menyesatkan umat Islam itu sendiri. Perlu diingati bahawa Rasulullah sendiri pernah berpesan bahawa pihak Nasara dan Yahudi tidak akan puas sehingga orang-orang Islam mengikut cara hidup mereka dan kata-kata Rasulullah benar-benar terjadi di hadapan mata kita sendiri. Tinggal akal fikiran kurniaan Tuhan menentukan kebenaran kata seorang Rasul yang al-amin. Bagaimana mungkin remaja yang lahir dalam suasana yang penuh maksiat dan bergelumang dengan dosa akan bangkit dengan beraninya mempertahankan syariat yang dipegang kemas oleh junjungan besar Muhammad S.A.W melainkan adanya kesedaran untuk kembalikan Islam sebagai cara hidup bukan sekadar kepercayaan spiritual semata-mata.

Bangkitlah wahai pemuda! Bangkitlah menegakkan agama Islam dengan sebenar-sebenarnya. Jangan terleka dengan hiburan dan keseronokan dunia yang sementara ini. Letakkanlah keazaman yang teguh dalam hati agar kita terus bersatu hati memperjuangkan agama Allah ini!

Jadikanlah firman Allah dalam Surah Ali- Imran ayat 110 sebagai azimat kebangkitan Islam di atas muka bumi ini;

“Kamulah sebaik-baik umat yang dilahirkan untuk memimpin umat manusia; iaitu kamu menyuruh berbuat kebaikan dan kamu menegah kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah”
Surah Ali Imran ayat 110


3 comments:

nisa said...

cita-cita lahir dari rasa tggjwb dlm diri. pemupukan rasa bertggjwb thdap agama dlm diri anak2 perlu dr kecil, insyaALLAH, cita-cita utamanya kelak membina dunia islam. Mangkinnya cita-cita doktor utk mencri rezeki dan menjamin kemaslahatan hidup di dunia.

Abu Luqman said...

salam ziarah dari ABu Luqman

syarfinas said...

"Setiap ank dilahirkn dalam keadaan suci.. Maka kedua ibu bapanyalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi.."
[HR Bukhari]