Thursday, December 16, 2010

Politikkan Islam?

“Oww…nak mempolitikkan isu ini ya?”, demikian saya petik kata-kata yang terhambur keluar dari seorang ahli politik yang terkenal di tanah air kita. Hal ini adalah akibat daripada persoalan yang dikeluarkan oleh seorang ahli politik yang lain tapi dari parti yang berlainan berkenaan dengan hal rakyat jelata. Saya bingung memikirkan kata-kata tokoh terkemuka ini, apakah makna politik yang sebenarnya? Apakah politik itu lain, kepentingan rakyat itu lain? Atau apabila kita berbicara mengenai rakyat, sekaligus kita berbincang hal politik secara tidak langsung? Jadi bagaimana sebenarnya pemikiran ahli-ahli politik bila berhujah dengan ayat POLITIK?

Setelah merasa bingung dengan keadaan ini, saya bingkas mencari makna politik itu sendiri. Wah, ternyata dalam Kamus Dewan edisi ke-4 terbitan 2005 mendefinisikan politik sebagai ilmu pengetahuan berkenaan cara atau dasar-dasar pemerintahan. Maka sememangnya apabila berbicara soal pemerintahan akan berkait terus dengan kepentingan rakyat namun hal itu tidak dinyatakan secara langsung. Sekali lagi saya terfikir, segala jawaban pastinya tertulis dalam Islam kerana Islam itu luas lagi menyeluruh kepada semua aspek dan sudah pasti perkara politik juga tidak terkecuali dari pandang sisi Islam. Ya, segala sesuatu perlu kembali kepada asasnya.

Politik dipanggil ilmu siasah dalam bahasa Arab atau ilmu kenegaran. Politik Islam dikenali sebagai Siasah Syar’iyah yang membawa maksud mengurusi atau mengatur perkara mengikut syariat Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W. Jadi, makna siasah(politik) tersebut telah diterapkan pada pengurusan dan pelatihan orang yang diurus. Lalu, kata tersebut digunakan dalam pengaturan urusan-urusan manusia. Pelaku pengurusan urusan manusia tersebut dinamakan ahli politik atau siasiyun. Islam memberikan makna yang cukup luas apabila menyentuh soal politik. Maknanya, selagi mana adanya pengurusan, di situlah berlakunya politik. MasyaAllah, bagaimana pemikiran kita berkenaan dengan perkataan politik itu sendiri? Adakah kita didoktrin bahawa politik itu sememangnya kotor, jijik, dan tidak perlu bercampur dengan urusan agama? Perlu ditegaskan di sini bahawa kita yang mengaku muslim meyakini siasah adalah satu salah dari aspek yang penting dalam Islam. Rasulullah S.A.W sendiri menggunakan kata politik dalam sabdanya yang bermaksud :

“Adalah bagi Bani Israel, mereka diuruskan oleh para nabi(tasusuhumul anbiya). Ketika seorang nabi wafat, nabi yang lain dating menggantikannya. Tidak ada nabi setelahku, namun akan ada banyak khalifah.” Hadis riwayat Bukhari dan Muslim

Jelas di sini bahawa politik itu makna awalnya adalah mengusuri urusan masyarakat. Berkecimpung dalam politik bererti memperhatikan keadaan dan masalah rakyat seperti menghindarkan kezaliman penguasa dan mengelakkan kejahatan musuh kafir daripada mereka. 

Rasulullah S.A.W pernah ditanya oleh sahabat tentang apa yang paling utama berkaitan “jihad”? Baginda menjawab “Kalimah benar yang disampaikan pada penguasa”
Hadis riwayat Ahmad

Bererti secara ringkas Politik Islam memberikan pengurusan atas hal ehwal seluruh umat muslim termasuk bukan muslim yang bernaung dengan aman di dalam sebuah Negara Islam.

Persoalannya, jika kita melihat realiti hari ini keadaannya sangat berbeza dan rumit. Apabila menyentuh soal politik, ada yang berkata itu bukan urusan saya, saya tidak berminat, rasuah dan politik wang, dan berbagai tanggapan negatif terhadap politik. Ya, saya tidak menafikan semua itu ada yang terjadi, namun sedar tidak sedar secara tidak langsung kita menganggap politik Islam juga begitu dengan mengatakan “Aah, semuanya politik, same je” atau “Tak yah la berpolitik, kotor tu seme”, sedangkan hakikatnya politik Islam tidak sebegitu rupa. Bertambah parah apabila ada ulama mahupun ilmuwan yang bersuara dikatakan sebegini pula “ Aih, orang agama pon nak berpolitik jugak ke?”, menunjukkan sikap semberono sesetengah pihak akan kesyumulan Islam itu sendiri. Realiti di tanah air kita sudah pasti mencerminkan suatu persaingan yang kurang sihat lantaran sistem yang kita cedok bukanlah bersumberkan Islam. Maka tidak hairan jika ramai yang kurang bersetuju dengan hal ini. Tapi harus diingatkan bahawa politik itu tidak kotor tetapi cara politik itu ditangani telah mengotorkannya. 

Propaganda kaum sekular ada menyebut “Politik dan agama tidak boleh bercampur”. Sebabnya orang yang faham agama takut akan Allah dan tidak sesuai berkecimpung dalam politik yang mengkudakan dusta, kezaliman, pengkhianatan dan tipu daya. Maka ramailah orang yang memperjuangkan Islam secara ikhlas termakan akan dakyah ini sehingga ada yang terkeliru dengan politik itu sendiri. Maka wujudlah orang yang memperjuangkan dakwah semata-mata, juga ada yang risau hanya memikirkan akan keadaan umat tanpa solusi yang berkesan, sekadar risau dan sentiasa bertaqarrub kepada Allah, malah ada yang memikirkan diri sendiri dan ibadahnya sahaja. Ketahuilah, propaganda itu merupakan kebenaran yang digunakan untuk kebatilan. Tidak dapat tidak, Islam tidak boleh dipisahkan daripada politik!

Skop politik Islam sangat luas dan yang perlu difahami adalah asas prinsip agama Islam adalah bertunjangkan al-Quran dan hadis. Tauhid menjadi perkara asas yang terpenting dalam mengaturkan pentadbiran dan pengurusan sesebuah Negara Islam. Tidak perlu timbul sebenarnya persoalan “Politikkan Islam?” kerana politik itu adalah sebahagian daripada Islam itu sendiri. Apa pon yang diperlakukan, hendaklah jelas bahawa tujuan asal politik tetap berteraskan kepada satu arah yakni Allah S.W.T dalam mentadbir dan menguruskan gelagat manusia. Sama-sama kita muhasabah diri kita dan insyaAllah kita berjaya mengubah persepsi kita terhadap erti kata politik itu sendiri. Sekian.

0 comments: