Thursday, December 16, 2010

Demokrasi Vs Syura


Dalam dunia globalisasi yang penuh maju kini, pelbagai istilah baru dan unik yang timbul juga untuk menunjukkan kemajuan intelek pemikiran manusia dan ketamadunan. Pelbagai sistem yang digunakan di negara-negara maju bagi memastikan negara berada dalam keadaan yang terbaik. Namun, sedar atau tidak manusia hanya bergantung kepada akal pemikiran manusia semata-mata tanpa menyandarkan kepada Ilah yakni Tuhan Pencipta Alam. Banyak sistem yang berbentuk ‘isme’ yang dilahirkan cerdik pandai manusia yang mana setiap sistem ini ada kelebihan dan keburukan masing-masing. Nasionalisme, komunisme, darwanime, sosialime, sekularisme, dan sebagainya yang diasaskan oleh kerana persekitaran yang memaksa juga untuk menguntungkan hanya sebelah pihak semata adalah contoh yang berada di depan mata kita dan masih banyak sistem yang saya nukilkan tadi masih lagi digunakan di negara-negara membangun terutamanya di negara dunia ketiga.

Walaubagaimana pun, sebenarnya 1400 tahun yang lalu telah turun kalam Tuhan Semesta Alam melalui perantaraan malaikat Jibril kepada manusia paling mulia Nabi Muhamad S.A.W,  memberi panduan kepada sekalian manusia yang mana kalam ini menerangkan kepada manusia seluruhnya akan aturan dan perundangan di dunia ini secara lengkap. Namun pada hari ini ke mana perginya perundangan ini?! Sebagai umat Islam, kita dalam diam mengetahui bahawa setiap sistem selain sistem yang diturunkan Allah tidak menyeluruh lagi sesat malah menyesatkan. Ada yang mengatakan perundangan Islam 1400 tahun dahulu tidak lagi relevan digunakan di zaman moden. Ini adalah kata-kata yang dusta tanpa hujah yang konkrit dan sama sekali tidak berakar tunjang. Malahan tuduhan melulu sebegitu hanyalah pandangan yang bersifat peribadi dan menunjukkan betapa orang yang menghamburkan kata-kata itu tidak mengerti Islam dengan sebenar-benarnya.  Keluasan dan keterbukaan Islam terhadap kemajuan dan idea sofistikated berasaskan akal fikiran adalah amat jelas, kerana keadaan pada masa dahulu tidak mungkin sama dengan persekitaran hari ini. Namun, kita perlu mengambil dasar yang telah digaris sejak awal dahulu untuk dipraktikkan dalam perundangan hari ini.

Mutakhir ini, ada bisik-bisik yang mengatakan bahawa sistem Islam telah kembali wujud. Ada yang mendakwa bahawa dalam tidak sedar sistem Islam telah kembali digunakan dalam perundangan negara. Malah ramai cendiakawan juga cerdik pandai yang mengatakan bahawa sistem demokrasi adalah jelmaan semula sistem syura yang telah lama digunakan oleh umat Islam. Namanya mungkin berbeda namun tidak dapat tidak penggunaanya adalah persis. Demikian hujah mereka ini. Malah ada juga beberapa pemimpin yang mengaku dirinya Islam bangkit menyetujui akan hal ini malah mempertahankan sistem ini dengan lantangnya. Ramai yang bersorak gembira dengan sistem ini lantaran keterbukaannya kepada semua pihak, yang mana semua orang dapat meluahkan apa yang diyakini benar juga apa yang sepatutnya batil. Benarkah sistem demokrasi boleh kita samakan dengan sistem syura? Mari kita lihat dengan lebih dekat kedua-dua sistem ini.

Demokrasi pada asasnya adalah sistem yang mengambil suara majoriti dalam masyarakat sebagai jawaban kepada penyelesaian manakala syura adalah terbatas kepada perkara-perkara yang tidak ditentukan Ilah melalui wahyu, dan tertakluk kepada tiadanya percanggahan dengan al-Quran, hadis serta ijmak dan tidak bercanggah dengan kaedah syariah juga usulnya. Hal ini menunjukkan sistem demokrasi dan syura, perbezaannya bagaikan langit dan bumi. Jarak perbezaannya sangat luas dan dapat dilihat dengan perkara yang akan saya nukilkan.

Pertama, suara majoriti boleh menghalalkan apa yang telah diharamkan oleh Allah S.W.T seperti zina, maksiat, kahwin sesama lelaki juga arak. Malah, ia boleh mengharamkan apa yang telah dihalalkan seperti poligami, pemakaian tudung dan jilbab dan lain-lain lagi. Demokrasi adalah bebas melampaui hukum Allah. Sistem syura bukan melalui suara majoriti.

Keduanya, anggota majlis syura terdiri daripada orang Islam yang adil, ilmuwan, ahli fikir, pakar-pakar yang berpengalaman dalam bidang-bidang yang berkaitan. Sistem demokrasi pula bercampur aduk antara yang alim dengan yang jahil, antara yang bijaksana dengan yang bodoh. Pelakon dan penari dan sesiapa sahaja yang Berjaya menarik para pengundi untuk mengundinya. Mereka inilah yang menentukan hala tuju perundangan sama ada menghalalkan atau mengharamkan sesuatu.

Yang ketiga, dalam sistem syura sesuatu kebenaran itu bukanlah melalui suara majoriti sepertimana firman Allah :

“Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah” Surah al-An’am ayat 116

Bahkan kebenaran itu ditentukan berasaskan dalil, hujah dengan mengambil kira usul syariah dan kepentingan awam. Sementara penggunaan suara majoriti dalam system demokrasi menyelesaikan masalah tanpa mengambil kira hujah syariah dan bukti-bukti akal.

Saya kira cukup penting untuk kita sebagai orang yang mengaku sebagai muslim mengetahui akan hal ini dan tidak terpedaya dengan dakyah sesetengah pihak yang menyamakan sistem demokrasi dengan sistem syura kerana yang pasti lagi jelas kedua-dua sistem ini adalah dua perkara yang sangat berbeda dan tidak boleh disamakan. Tiada sistem yang selayaknya kecuali sistem yang ditentukan oleh Allah dan dengan penuh harapan kita mengharapkan sistem Allah akan segera tertegak di negara yang kita cintai ini. Yang Hak pasti tertegak benar, yang batil sama-sama kita perangi..InsyaAllah.

0 comments: