Wednesday, May 5, 2010

Matinya Tali Barut Israel


Tepat jam 1.00 petang waktu London pada 27 Jun 2007, seorang lelaki Arab Mesir telah terjun dari tingkap apartmen di Carlton House Terrace, London. Lelaki yang terjun itu mati serta-merta di tempat kejadian dengan kecederaan teruk di kepala.

Selepas bedah siasat, pihak hospital dan polis London mengklasifikasi kematian itu sebagai ‘pembunuhan’ dengan niat ke atas mangsa. Kenyataan ini dikeluarkan secara rasmi oleh Metropolitan Police Service di London.

Anak mangsa, iaitu Jamal juga mempercayai bahawa bapanya Dr. Ashraf Marwan mati akibat dibunuh oleh seseorang ketika mangsa berada di kediamannya.

Kematiannya amat menyedihkan rakyat Mesir kerana Ashraf Marwan adalah orang kanan Presiden Hosni Mubarak dan juga seorang billionaire muslim yang terkenal di Kota London.

Menurut laporan akhbar The Guardian, sehingga sekarang kes pembunuhan Ashraf Marwan masih belum selesai. Fail kes telah dipindahkan untuk siasatan terperinci kepada suatu unit khas yang bernama Specialist Crime Directorate.

Apa yang mencurigakan kebanyakan penganlisis politik ialah pihak yang melompat-lompat membela kematian Dr. Ashraf Marwan sejak 2007 hingga sekarang ialah kerajaan Israel.

Sikap kerjasama dan kesungguhan yang ditunjukkan Israel dalam membantu siasatan kematian Dr. Ashraf telah membongkar siapa sebenarnya Dr. Ashraf Marwan itu.

Siapa membongkar aktiviti Dr. Ashraf Marwan?

Pada September 2002, seorang ahli sejarah terkenal berketurunan Yahudi iaitu Dr. Ahron Bregman telah menulis buku tentang Ashraf Marwan. Buku tersebut membuat andaian tentang fakta-fakta yang boleh disabitkan bahawa Ashraf adalah perisik bagi Israel.

Namun buku tersebut kurang diberi perhatian sehinggalah seorang bekas Jeneral dari Israel membuat pengakuan melalui temuramah dengan penulis buku bernama Howard Blum pada 2003.

Laporan berani dari bekas ketua risikan Mossad, Jeneral Eli Zeira telah membongkar bahawa Dr. Ashraf Marwan sebenarnya adalah perisik kepada kerajaan Israel sejak 1969 lagi. Tindakan mengejut Ziera membocorkan rahsia Dr. Ashraf telah mengakibatkan dirinya dikenakan tindakan mahkamah oleh Peguam Negara Israel.
                                (Kiri) Dr. Ahron Bregman (Kanan) Jeneral Eli Zeira

Sebelum itu, Ashraf juga disyaki pernah bekerja untuk beberapa agensi risikan lain iaitu MI6 dan Scotland Yard. Ini berdasarkan kerjasama luar biasa siasatan kematian oleh kedua-dua agensi ini dengan Mossad seperti yang dilaporkan oleh Howard Blum dalam akhbar Herald Tribune.

Tugas Sebenar Dr. Ashraf di Mesir

Atas desakan faktor kewangan yang kritikal, Dr. Ashraf telah mengambil suatu jalan mudah dengan terbang ke Israel pada hari kebesaran Yahudi iaitu Yom Kippur pada 1969. Ashraf telah menawarkan diri sebagai penyumbang maklumat kerajaan Mesir jika Israel sanggup membayar nilai-nilai wang yang tinggi.

Kesanggupan Ashraf menjadi tali barut sememangnya ditunggu-tunggu Israel. Sejak itu, apa sahaja fail sulit kerajaan Mesir akan sampai ke tangan Israel. Ashraf membawa sendiri fail-fail tersebut ke negara Israel tanpa sebarang curiga.

(Gambar) Presiden Mesir 1966, Jamal Abdul Naser (Kiri) sedang bersalam dengan bakal menantunya Ashraf Marwan pada hari perkahwinan anak perempuannya, Muna. Abdul Naser sehingga mati tidak tahu menantunya adalah agen Mossad.

Fail-fail sulit kerajaan Mesir mudah dibawa keluar kerana sebelum berpakat dengan Mossad, Ashraf telah mengahwini anak perempuan Presiden Mesir iaitu Jamal Abdul Naser pada 1960-an.

Status menantu ini membuatkan Ashraf menjawat jawatan tinggi dalam pentadbiran kerajaan Mesir. Selain itu, Ashraf juga mengambil kesempatan atas kepercayaan bapa mertuanya terhadapanya untuk membocorkan segala pelan sulit mentger-menteri kabinet kepada Mossad.

Walaupun pemerintahan sudah bertukar ke tangan orang lain, status menantu kepada bekas presiden Mesir membuatkan ianya amat dipercayai oleh Presiden Mesir sekarang ini iaitu Hosni Mubarak.

(Kita berharap Khairy menantu Pak Lah bukan jenis Dr. Ashraf walaupun kemungkinan berlakunya kebocoran maklumat kerajaan Malaysia kepada Singapura adalah 110 peratus.)

Sejauh Mana Kekayaan Dr. Ashraf Marwan

Kekayaan Ashraf telah membawa gelaran billionaire kepadanya dalam masa yang singkat. Semua kekayaan itu adalah diperoleh hasil dari perpindahan fail-fail sulit kerajaan Mesir kepada Israel.

Berikut ialah beberapa aktiviti mewah Ashraf Marwan

* Memiliki 3 peratus saham Kelab Bola Sepak Chelsea pada 1980-an.
* Menjadi rakan kongsi dalam supermarket gergasi Haarods milik Mohamed Al-Fayed, iaitu bapa kepada Dodi al-Fayed yang mati kemalangan dengan Putri Diana.
* Memiliki beberapa perusahaan membuat senjata di Mesir pada usia 29 tahun.
* Mendapat untung sebanyak USD700 million hasil dari pembelian senjata melalui syarikat-syarikatnya dalam Perang Iran-Iraq 1980.

Kerjasama Ashraf dan Al-Fayed telah menonjolkan imej orang kaya Arab di Kota London. Tambahan pula anak lelaki al-Fayed iaitu Dodi hebat berasmara dengan Puteri Diana.


                         (Kiri) Putri Diana dan Dodi (Kanan) Mohamed Al-Fayed

Kami percaya, Al-Fayed tidak perlu membuat bising di akhbar-akhbar mengatakan kematian anaknya Dodi dan Diana adalah “konspirasi” pihak-pihak tertentu. Al-Fayed sepatutnya melihat sendiri rakan kongsinya itu yang secara semulajadinya adalah tali barut Israel.

Jika rahsia kerajaan bapa mertuanya sendiri boleh dibocorkan hanya kerana wang, apatah lagi Al-Fayed yang hanya insan biasa yang tiada fail rahsia.

Siapa pembunuh Dr. Ashraf Marwan?

Sehingga sekarang, tiada siapa pun tahu tentang punca kematian sebenar si laknat ini. Kematiannya terlalu misteri dan sukar diketahui puncanya walaupun dibuat pelbagai penyelidikan profesional oleh agen-agen Mossad sendiri.

Sesetengah pemerhati mengatakan Ashraf mati kerana membunuh diri disebabkan beliau telah mengetahui rahsia aktivitinya telah didedahkan oleh agen Mossad sendiri. Menurut pemerhati juga, tindakan membunuh diri adalah jalan terbaik kerana pendedahan oleh Eli Ziera itu hanya akan membuat dirinya diburu oleh para pejuang Islam.

Bagi badan perisik Israel, Mossad, MI6, CIA dan Scotland Yard, mereka meyakini bahawa kematian itu adalah dirancang dan dilakukan oleh seseorang. Badan-badan ini mengesyaki bahawa ia dilakukan oleh agen-agen perisik dari kerajaan Mesir atas arahan presiden Hosni Mubarak.

Namun begitu, apa yang menarik perhatian dan misteri ialah bukan kerana siapa yang membunuh Dr. Ashraf Marwan. Tetapi ia lebih kepada persoalan bekas-bekas agen Mossad sendiri.

Misteri pembongkaran rahsia sulit Israel

Persoalan yang tiada jawapan dan amat merunsingkan kerajaan Israel sehingga sekarang ialah…

Mengapa sejak tahun 2000 semakin ramai bekas-bekas perisik Mossad di Israel mula mendedahkan rahsia kerajaan mereka?

Mengapa pendedahan itu dibuat oleh agen-agen Mossad yang berketurunan Yahudi sendiri?

Dan yang lebih merungsingkan ialah mereka ini bersungguh-sungguh mendedahkan hal-hal sulit tanpa rasa takut akan sebarang ancaman dari kerajaan mereka sendiri. Malah mereka juga sanggup berhadapan tindakan-tindakan mahkamah Israel yang tegas.

Wallahu’alam…

*credited to ibnu yaacob

1 comments:

shaffique said...

website ibnu yaacob memang byk input2x pasal propaganda israel..


My latest entry : Drogba Dan Ronaldo Jadi Model Seluar Dalam